·
Eslògan de la nova marca de ciutat que presenta
un perfil d’una “V” arrodonida i harmònica
Ahir al vespre la Sala Joaquim Maideu de
l’Atlàntida de Vic va quedar plena de persones amb expectativa per a conèixer
la nova marca de la ciutat de Vic.
La nova marca presenta una “V”
arrodonida i harmònica acompanyada de l’eslògan “Vic, ciutat a la mesura
humana”.
L’acte d’ahir va ser el “final del
trajecte” d’un treball participatiu de més de 20 mesos i que ha comptat amb la
col·laboració d’un miler de persones i amb el consens polític i unànime del
consistori vigatà (adjuntem text aprovat pel ple municipal del mes de març). A partir d’ara, doncs, s’inicia un altre
procés de treball intens amb l’objectiu de que la nova marca de Vic arreli al
territori i que les persones se la sentin i se la facin seva.
En el transcurs de la Gala es va fer un
repàs de totes les accions que s’han portat a terme al llarg d’aquests 20 mesos
de treball i que va néixer el 22 de juliol de 2013 amb la signatura d’un
conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Vic i la Universitat de
Vic-Universitat Central de Catalunya. A partir d’enquestes ciutadanes, grups de
treball sectorials i altres accions participatives s’ha recollit una informació
acurada de la percepció de la ciutat, buscant aquells aspectes diferenciadors i
rellevants.
El professor i membre de l’equip de
professionals de la Universitat que ha liderat aquest projecte, Jordi de San Eugenio va posar accent en
el com s’ha executat aquest procés creatiu: “ha estat un treball de baix a
dalt” “s’ha passat d’un sistema oligàrquic a democràtic”, va afegir. San Eugenio, però, va remarcar que “ara
cal que la gent del territori se la cregui i se la faci seva”.
D’altra banda, el director creatiu
d’Eumo, Disseny i Comunicació, Jordi
Cano va ser l’encarregat de desvetllar la incògnita que havia despertat
tanta expectació i va presentar el procés de disseny de la nova marca de
ciutat, on pren especial rellevància la paraula “harmonia” i on es recupera el
concepte “mesura humana” que ja havia aparegut amb anterioritat.
En el torn dels parlaments
institucionals, el rector de la UVIC-UCC, Jordi
Montaña, va expressar l’orgull de la universitat en participar a la creació
de la nova marca de Vic. Per la seva banda, l’alcaldessa en funcions, Anna Erra, va afirmar “volem que la
MarcaVic ens singularitzi i en projecti
com a territori”. Erra també va
voler aplaudir a tots els regidors del consistori per haver estat capaços de
trobar el consens en aquest tema important de ciutat. Recordem que el darrer
ple municipal del mes de març es va aprovar una declaració institucional a
favor d’aquesta marca de ciutat dins del territori.
La gala va comptar amb la presència de
l’humorista osonenc, Peyu, el Mag Pota i la música de Jazz Band de l’Escola de Música i
Conservatori de Vic (EMVIC).
(Text aprovat per
unanimitat de tots els grups al Ple Municipal del 2 de març del 2015)
COMPROMÍS MUNICIPAL PER APROVAR I
PROJECTAR EL TREBALL REALITZAT PER LA CIUTADANIA I PER LA UNIVERSITAT DE VIC
ENTORN A LA NOVA MARCA DE CIUTAT I DE TERRITORI.
El Ple del juliol de l’any 2013 va aprovar el conveni de col·laboració entre
l’Ajuntament de Vic i la Universitat de Vic per treballar conjuntament pel
projecte de ciutat entorn a la definició de ‘la Marca de Ciutat i de dins del
Territori’.
La Universitat de Vic, a través del
Departament de Comunicació (Facultat d’Empresa i Comunicació) ha aportat la
direcció i coordinació tècnica del procés de treball desplegant tots els
recursos humans necessaris a cost zero. L’Ajuntament de Vic ha intervingut
conjuntament fent d’enllaç amb els agents del territori, fomentant sobretot la
participació social.
L’objectiu comú que pretenia aquest
treball conjunt era que, liderat des de les dues institucions abans esmentades,
s’arribés a un espai de consens i participatiu entre els agents, actors,
entitats i persones que estimen la ciutat pel que és i representa. Tot per
definir i orientar la ciutat cap a una marca unitària de projecció a l’exterior
i d’identificació pels habitants de la mateixa ciutat.
Després de mesos de treball i de posada
en comú de totes les opinions expressades lliurement, la UVIC amb el complement
de l’estudi de disseny i comunicació Eumo_d.c en el tram final del procés
creatiu, han arribat a unes conclusions que permeten situar la ciutat en un
punt d’equilibri entre el que som i el què volem ser:
Amb el perfil d’una ‘V’ arrodonida,
sòlida però harmònica, es vol identificar la vertebració de la ciutat en els
següents recorreguts:
-
del
territori, amb harmonia, cap a la convivència
-
de
la societat, amb harmonia, cap al civisme
-
de
la salut, amb harmonia, cap al benestar
-
de
l’educació, amb harmonia, cap a la igualtat
-
de
l’urbanisme, amb harmonia, cap al patrimoni
-
de
l’empresa, amb harmonia, cap a l’oportunitat
-
etc.
Incorporant en tot això els conceptes
claus de ‘mesura’ i ‘humana’ es recupera un ‘claim’
que ja havia existit a la ciutat, idea llavors expressada per l’alcalde Ramon
Montanyà, però que ara potser es reforçaria, guanyant consistència i sobretot
mantenint coherència i autenticitat, tal i com demanaven els participants al
procés: ‘feu, sisplau, una marca que
respongui a la nostra realitat.’
L’any 2015 és l’any en que de bon
principi es va decidir entre tots que fos el de la presentació pública i
oficial, coincidint expressament en una de les festes més vigatanes: el Mercat
del Ram. La data del proper dilluns 23 de març, en un acte senzill però solemne
i d’importància pel futur de la nostra ciutat, serà el punt de sortida a la nova
marca de ciutat que esperem que tingui un llarg i eficient recorregut, integrat
i valorat des de diverses vessants ciutadanes.
Per tot això, l’actual consistori
vigatà, declara i es compromet a validar aquest procés de treball participatiu
i creatiu i a impulsar els resultats obtinguts; i a la vegada, passa el relleu
al proper consistori que es formi després dels comicis electorals, convidant-lo
a assumir aquest treball col·lectiu, per consolidar la nova marca de Vic en
l’àmbit municipal i territorial.
(Text íntegre
del Ple del 2 de març del 2015 aprovat per unanimitat per tots els grups del
consistori)